Tilpasset rapportering i Google Analytics

På mit arbejde i Bleau A/S arbejder jeg også med Google Analytics. I dag kiggede jeg på nogle af de muligheder som har for . Jeg synes at det er enormt spændende hvad man kan få ud af de data som opsamles i Google Analytics, men på samme tid er det jo lidt uoverskueligt præcist hvordan man skal tolke de rapporter som findes. Tilpasset rapportering er heller ingen undtagelse – det giver mange muligheder men pas på – det er jo statistik som kan tolkes (læs forståes og misforståes).

Sig mig: Hvor lang tid bruger folk på de forskellige sider på mit site?

Google selv er rigtig gode til at lave værktøjer i Google Analytics som gør det hurtigt og nemt at lave nye rapporter som er tilpasset dit behov for analyser.
Mit eget site har gennem længere tid haft omkring 1000 besøgende pr månede. Der er mange rapporter som alle siger meget – men stadigvæk så har jeg nogle spørgsmål som ikke bliver besvaret gennem standard rapporterne. Men jeg er jo nysgerrig af natur – hvem har vandret rundt på mit site? Hvor er det at de bruger tid? Og hvor lang tid bruger de på de forskellige sider?

Du skal klikke på tilpasset rapportering for at kunne lave dine egne tilpassede rapporter i Google AnalyticsLad os sætte en tilpasset rapport op der fortæller det!

Vi åbner en Google Analytics konto: Google Analytics

Vælger en Analytics konto og klik på “Se rapport”

Vi er nu inde på kontoen og skal så i venstre side vælge “Tilpasset rapportering”.

Vi klikker på “Opret ny brugerdefineret rapport” og ser nedenstående værktøj. Jeg synes ikke at det umiddelbart var overskueligt men en kombination af “trial and error” og ja, læse lidt af Google’s egen hjælp og se videoer så var det faktisk ikke så skræmmende og uoverskueligt.

Her er det værktøj som Google Analytics tilbyder til at lave tilpassede rapporter

 

Det man gør herfra er simpelt at finde nogle måleparametre (de blå) og trække dem ind på “Måling”. Man bestemmer her – IMHO: så vidt jeg har forstået det – hvilke datakilder der skal være grundlaget for den tilpassede rapport. Dimensioner bestemmer så (IMHO) hvilke dele af grundlaget fra måleparametrene der skal trækkes ud.

Okay – jeg har brug for at vide noget om tiden folk bruger på en side. Der findes en måleparameter til netop det: “Gennemsnitlig tid på en side”. Den trækker jeg simplelthen ind og lægger den på en “Måling” box.

Dimensionen – ja, jeg vil jo gerne vide noget om tiden pr side – så jeg trækker dimensionenDestinationsside” ind på “Dimensionen”.Voila! Jeg er færdig og min opsætning ser således ud.

Måleparametre og Dimensioner er sat op, rapporten skal navngives og gemmes

Jeg omdøber den lige ved at klikke på “rediger” udfor titlen (Tilpasset titel 20. maj 2010) – jeg kalder den “Tid folk bruger på mine sider”. Når jeg så har gemt den komme jeg direkte over på rapporten. Den viser så de top 10 sider hvor der er brugt mest tid på af mine besøgende:

Her ses en tilpasset rapport som viser hvor lang tid folk bruger på at besøge de forskellige sider på mit website

Det fortæller mig jo en del konkrete ting om hvordan folk anvender mit website! F.eks.:

  • Den sidste månede har folk gennemsnitlig brugt 4 minutter og 19 sekunder på at læse/kigge på indhold på mit website.
  • Et indlæg jeg tidligere skrev (Et kig på Google Analytics avanceret segmentering…) har folk gennemsnitligt (!) brugt 12:21 minutter på at læse siden.
  • Ved at ændre i perioden (klik på datointernallet) og sætte den til at dække over det sidste år, viste det sig at folk gennemsnitligt (!) brugt 3:47 minutter på at besøge mine sider.

Men hvad er du det? Gennemsnitlig tid på side: 1t 10min 39sek…!!

Jeg har i et tidligere indlæg luftet min lidt skeptiske holdning til statistik. Kan det f.eks. passe at på en side () har folk brugt gennemsnitlig over 1 time…!? Er det mig der ikke har sat rapporten korrekt op? Er det den måde Google Analytics logger på eller? På et kundesite så jeg f.eks. også en afvisningsprocent på 0% Det betyder (IMHO) at nogle aldrig har forladt websitet? :-)

Nå, men under alle omstændigheder så er det interessant at “lege” med og man føler at man som normal person kan få tal til at vise interessante tendenser. Jeg nyder f.eks. at dig – kære læser – måske har brugt omkring 12 minutter af din dyrebare tid på at læse denne side. Nu mangler jeg bare at du skriver dine kommentarer også! :-)

/Sten

Hvis du ikke er faldet i søvn – eller har bouncet et andet sted hen nu – så skulle du måske læse denne artikel også?

US

Leave a Reply